Motoroptimering
Vill du få ut mer kraft, bättre bränsleekonomi och en roligare bil? På BiloTrim är vi experter på motoroptimering, även känt som chiptrim, chiptuning eller att trimma bilen. Som en av de första i Sverige att erbjuda motoroptimering har vi lång erfarenhet och kunskap för att ge din bil bästa möjliga resultat. Låt oss hjälpa dig att göra skillnad!
Visar 13–24 av 275 resultat
Ledande experter på trimning
Välkommen till BiloTrim, din pålitliga partner inom motoroptimering! Vi är stolta över att vara ledande inom motoroptimering i Sverige och har hjälpt bilägare att få ut det bästa av sina fordon i många år. Faktum är att vi var bland de första i landet som började erbjuda motoroptimering – något som ger oss en unik position och erfarenhet på marknaden.
Vill du ha mer kraft i bilen, spara bränsle eller göra körningen roligare? Vi kan hjälpa dig med motoroptimering, även kallat chiptrim, chiptuning eller trimchip. Vi anpassar optimeringen för att passa just det du är ute efter.
Vad är motoroptimering?
Motoroptimering är processen där vi justerar bilens motorstyrning genom dess mjukvara. Genom att optimera parametrar som tändning, bränsleinsprutning och turbotryck kan vi öka bilens effekt.
Hos oss på BiloTrim har vi en lång historia av att arbeta med motoroptimering och har hjälpt tusentals kunder att få ut mer av sina bilar. Tack vare vår erfarenhet och vårt engagemang har vi blivit en av Sveriges mest uppskattade aktörer inom motoroptimering.
Vad gör oss unika?
Vi på BiloTrim har en djup förståelse för vad som krävs för att leverera motoroptimering av högsta kvalitet. Här är några anledningar till varför vi är ledande inom området:
- Som en av de första i Sverige att erbjuda motoroptimering har vi en gedigen erfarenhet och har varit med och drivit branschen framåt.
- Vi använder den senaste teknologin och är alltid uppdaterade med de senaste inom motoroptimering.
- Våra tjänster anpassas efter dina önskemål, mer effekt eller varför inte välja några av tilläggstjänsterna eller både och?
- Vi säkerställer att optimeringen görs på ett sätt som är säkert för både bilen och dig som förare, och vi undviker att överbelasta eller skada komponenter.
Term motoroptimering
Motoroptimering är en term som kan kännas ny för vissa, men det är faktiskt en tjänst med många namn. Många refererar till motoroptimering som chip trim, chiptrim, trimchip, chiptuning eller att trimma bilen. Oavsett vilket begrepp du föredrar, handlar det om att öka effekten på fordonet.
Hos BiloTrim hjälper vi dig att förstå vad motoroptimering innebär och hur det kan gynna ditt fordon. Vi förklarar processen på ett enkelt och tydligt sätt, så att du känner dig trygg genom hela optimeringen.
Fördelar med att chippa bilen
När du väljer motoroptimering hos oss kan du se fram emot flera fördelar:
- Få ut mer kraft och snabbare acceleration – ger en mer dynamisk körupplevelse.
- Genom att optimera bilens bränsleinsprutning kan vi minska bränsleförbrukningen.
- En optimerad motor arbetar mjukare och ger en mer behaglig körning.
- En effektiv motor slits mindre och håller längre.
- Optimeringen kan anpassas efter dina specifika behov och önskemål med tilläggstjänster.
Så går motoroptimering till
Hos BiloTrim har vi en noggrann och säker process för motoroptimering:
- Vi börjar med att inspektera bilen och dess mjukvara.
- Vi kollar så att bilen inte har några felkoder inför optimering, ifall det är felkoder så fixar vi det.
- Vi använder den senaste tekniken för att läsa ur ECU på din bil och byta den till våra filer för att uppnå önskad resultat.
- Efter optimeringen genomför vi en testkörning för att säkerställa att allt fungerar korrekt.
- Vi går igenom resultaten med dig och förklarar hur optimeringen har påverkat effekten och bränsleförbrukning.
Passar motoroptimering alla bilar?
Motoroptimering kan utföras på de flesta moderna bilar med elektroniskt styrda motorer, både bensin- och dieselbilar. Vi har lång erfarenhet av att arbeta med olika bilmärken och modeller, och vi anpassar optimeringen för att ge bästa möjliga resultat för just din bil.
Är du osäker på om motoroptimering är rätt för din bil? Kontakta oss, så hjälper vi dig att avgöra vad som är möjligt!
Vi utför även andra tjänster
Utöver motoroptimering erbjuder vi också en rad tilläggstjänster bland annat:
- DPF Delete: Ta bort partikelfiltret för att förbättra flödet och undvika problem med igensättning.
- AdBlue Off: Vi kan stänga av AdBlue-systemet för att slippa problem med tillsatser och kostnader för påfyllning.
- Radering av DTC-koder: Om din bil visar felkoder kan vi radera dem.
- EGR Off: Blockera eller stäng av EGR-ventilen för att minska underhållsbehovet.
Alla dessa tjänster utförs med högsta noggrannhet för att ge dig en minskad risk för framtida problem.
Du kan skicka styrboxen till oss
I webshopen säljer vi för närvarande bara BiloTrim, så kallade steg 1 produkter. Önskas mer effekt än steg 1 så finns även det. Vid behov modifierar vi även mjukvaran ytterligare för att få bilen att passa efter dina önskemål. Styrboxen måste skickas till oss vid beställningen om du inte bor i Umeå. Vi modifierar styrboxen och skickar den till dig normalt samma dag.
De flesta bilar efter år 2000 uppdateras genom bilens diagnosuttag - alltså behövs ingen lödning. För bilar som behöver nya chip så löder vi självklart in dessa. Vi använder endast det bästa vad gäller utrustning och programvaror.
Till skillnad mot flertalet andra chip-leverantörer har vi en mycket välrustad verkstad samt ett trim och motorkunnande som få besitter. Våra kunder garanteras därmed full support även efter chipningen.
Tyvärr är detta något som många alldeles för sent värdesätter och det billiga alternativet blev plötsligt det dyraste.
Vi tillämpar 100% nöjdkundgaranti
Vi tillämpar 100% nöjdkundgaranti vilket innebär att du ska vara helt nöjd med chipningsarbeten vi utfört annars återställer vi mjukvaran till sitt ursprung och återbetalar erlagt belopp. Garantin ska åberopas inom skälig tid efter chipningen.
Vanliga frågor och svar
Nedan kan ni ta del av några av de vanligaste frågorna vi brukar få av våra besökare och kunder.
Hittar du inte vad du söker så går det bra att ställa en ny fråga via frågeformuläret.
Drar bilen mer bränsle efter en chippning?
För våra steg 1 trimningar har vi hittills aldrig hört att någon kund har fått en högre bränsleförbrukning. Vi har optimerat bland annat tändkurvor och bränslemängd till en bättre verkningsgrad. D.v.s mer effekt ur tillförd energi (luft + bränsle). Det normala är att förbrukningen sjunker några enstaka procent eller förblir lika, allt beroende på körstil. Naturligtvis får motorn oftast mer bensin vid acceleration och ökad belastning men denna tid förkortas i och med chippningen och medelvärdet av belastningstiden förblir lägre. Jämför hur lång tid en omkörning tar före och efter en chippning. Att göra vetenskapliga förbrukningstester skulle kräva ett motortestlabboratorium som det bara finns några fåtal av i världen.
Hur återställer jag till original?
Vi återställer din bil på samma sätt som när vi chippade den. Är din bil chippad av oss är återställningen till original gratis. Vi återställer även bilen om någon annan har chippat den till en låg kostnad (undantaget bilar som är chippade av kringresande tyskar och deras filialer).
Måste jag köra på 98 oktan?
Nej, Alla mjukvaror vi säljer på denna sida är mappade att gå på std 95 oktan Men ska man ta ut absolut toppeffekt vid tex bankörning så ska man tanka 98 oktan. För tävlingsmaskiner så mappar vi för 98 och racing bensin med oktantal över 100. Inget för dagligt bruk alltså.
Hur mycket laddtryck får jag?
Dagens moderna motorstyrningar reglerar motoreffekten genom att beräkna ett önskat vridmoment. I denna vridmomentsberäkning är laddtrycket bara en parameter tillsammans med gaspedalsläge, lufttemperatur, lufttryck, belastning m.m. Att ange vad laddtrycket är efter en trimning är alltså väldigt svårt eftersom det ingår i en adaptiv process. Att jämföra laddtryck är därmed förkastligt då det kan variera upp till halva bar med samma slutliga effektuttag.
Vad lämnar ni för garanti?
Vi 1 års garanti på e.v. lödarbeten i motorstyrdonet. Utöver detta kan du som kund räkna med förstaklassig support att felsöka eventuella problem som uppdagas i samband med chippningen. Vi har egen fullrustad bilverkstad och kan erbjuda dig i princip allt som har med motorarbeten och bildiagnos att göra. Vi strävar efter att du ska vara 100% nöjd!
Säljer ni inte så kallade Steg2 och steg3?
För samtliga mjukvaror vi säljer kan vi modifiera efter den måleffekt. Vi har alltså ALLA steg man kan tänka sig. När man går över steg 1 krävs det att man modifierar bilens originaldelar. Det vanligaste är att man byter till ett fullfödessystem som sträcker sig från turbon och bakåt. Detta är ett måste för att få ner mottrycket från turbon och få ner motorns arbetstemperatur bland annat. Att byta till en större turbo och montera större spridare och höja bränsletrycket är andra vanliga modifieringar.
Varför säljer ni inte dieselboxar?
Dieselboxens funktion är att lura bilens originalsystem så att den styr efter andra förutsättningar än de som faktiskt råder. Man tillför dessutom en komponent i ett avancerat reglersystem som på inget sätt är tänkt att finnas där, varken mekaniskt eller elektriskt.
Det ställs höga krav på komponenter som skall sitta i motorutrymmen, där de utsätts för både smuts, värme och kyla. Vi har exempel på välkända dieselboxfirmor som vägrat byta ut trasiga boxar och hävdat att dom blivit fuktskadade! När slutade fukt att förekomma i motorutrymmet kan man undra.
De första dieselboxarna lurade enbart motorstyrningen att justera bränslemängden. Detta bland annat genom att koppla bort sensorer och ersätta dem med enbart ett fast motstånd. Moderna dieselboxar jobbar enligt samma princip även om sensorerna numera har blivit digitala. Tyvärr säljs fortfarande dieselboxar som enbart innehåller ett justerbart motstånd och ett relä.
Egentligen borde enbart detta räcka som motivering till varför vi inte säljer insticksboxar. Men det finns många fler som direkt kan hänföras till sättet att lura styrdonet på vad verklig bränslemängd faktiskt är.
- Färddatorn blir lurad på verklig bränslemängd till motorn.
- Vridmomentsbegränsningar för att spara på drivlina och transmission sätts ur spel.
- Rengörningsfunktionerna av partikelfiltret sätts ur spel.
- Dålig ojämn tomgång då motorn är mer känslig vid låga varv på felaktig bränslemängd
- Kraftig avgasrök vid acceleration då styrsystemet inte får rätta indata och kan kompensera med högre turbotryck och andra styrparametrar.
Vi styr enbart motorn med riktiga fysiska värden och överlåter all avancerad reglering till motorstyrdonet med bibehållen driftsäkerhet. Vi har dessutom tillgång till oändligt mycket fler parametrar att finskjustera motorns karaktär med, vilket naturligtvis ger en bättre slutprodukt.
Kan jag besikta bilen trimmad?
Ja, bilprovningen kontrollerar inte vilken programvara du har i din bil. Alla våra chip till gatbilar uppfyller de avgasnormer som bilprovningen testar.
Kontakta oss, vi kan bil trim
Hos oss på BiloTrim erbjuder vi motoroptimering som ger resultat. Tack vare vår långa erfarenhet och vår ställning som ledande inom området kan vi garantera en optimering som både är säker och effektiv.
Välkommen till oss, vi kan optimering.